پنج شنبه - 2018 آگوست 16 - 5 ذيحجه 1439 - 25 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192599
تاریخ انتشار : 29 شهریور 1393 8:39
تعداد مشاهدات : 99

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

دیدگاه فریقین در عصمت جانشینی پیامبر (ص)

عصمت از موضوعات قرآنی بوده که قابل تامل و بررسی در علوم مختلف روایی،قرآنی،کلامی و...است که در این پژوهش با رویکرد روایی وقر آنی به آن پرداخته شده است.

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

دیدگاه فریقین در عصمت جانشینی پیامبر
(ص)

1393

افسانه صفری یگانه

فرزانه تهرانی

محمد روحی

عصمت،شیعه،اهل سنت،اهل بیت،پیامبر

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


عصمت از موضوعات قرآنی بوده که  قابل تامل و بررسی در علوم مختلف روایی،قرآنی،کلامی و...است که در این پژوهش با رویکرد روایی وقر آنی به آن پرداخته شده است.

عصمت در لغت، به معنای حفظ و منع است. و آن این که خداوند بنده خویش را از امر ناگواری که بر او وارد شود نگه می داردو معصوم کسی است که از ارتکاب گناه مصون و محفوظ است و این که منشا صیانت و حفظ معصوم از گناه اراده الاهی است.

این را نیز باید توجه عمیق داشت که عصمت ملکه اختیاری در دو مرحله علمی و عملی است و تحقق عصمت امری تکوینی و جعلی نیست بلکه فضیلتی اکتسابی در سایه توفیق خاص حق است مساله عصمت از تعالیم اسلاسی اسلام، و بلکه از ضروریات دین است، و از آغاز، همگام با سایر احکام و اعتقادات اسلامی مطرح بوده است .

هدف این پژوهش بنیادی بوده واز روش توصیفی _تحلیلی بهره برده وجمع آوری مطالب به صورت متنی کتابخانه ای در سه فصل ارائه شده است.

عصمت در حقیقت نورانیتی عقل نظری و عملی است و انسان معصوم قدرت دارد مانع نفوذ وهم و خیال در حیطه عقل نظری شود تا زمینه خلط و خبط و مغالطه را از میان بردارد و هم می تواند مانع نفوذ شهوت و غضب بی محاسبه در محدوده عقل عملی گردد تا به تباهی و گناه آلوده نشود و به طور اختیاری به سوی فضایل و کمالات حرکت کند.

عصمت عملی و رفتاری، عالی ترین درجه تقواست یعنی تقوا دارای مراتب و مراحل زیادی است که نهایت آن در کردار و رفتار است که همان عصمت عملی است گرچه ممکن است بخش عصمت علمی و معرفتی را نیز تقوای علمی نامید ولی تقوای کرداری و خویشتن داری، فعل اختیاری انسان و جزء مسائل عقل عملی است.

همه معصومان ما هم در مسائل علمی و هم از جهت تلقی از سوی خدا و هم از جهت حفظ و نگهداری در باطن و هم از جهت تعلیم و آموزش و تبلیغ و ابلاغ، مصون از خطا و اشتباه و سهو و نسیان اند، یعنی آن چه را مربوط به هدایت انسان هاست به طور کامل از خدا دریافت می کنند و درست و صحیح می فهمند و آن را خوب حفظ می کنند و درست و صحیح عمل می نمایند و به دیگران ابلاغ می کنند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :