جمعه - 2018 اکتبر 19 - 9 صفر 1440 - 27 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192577
تاریخ انتشار : 22 تیر 1390 14:41
تعداد بازدید : 134

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثریه

بررسی شبیه سازی از دیدگاه فقهی و حقوقی

آنچه همواره در مطالعات مسائل مستحدثه نقش كليدي دارد، موضوع شناسي است. موضوع دانش شبيه سازي سلول است كه به دليل نقص اطلاعات بشر از اين پديده ي نوظهور، جوامع انساني با ابهامات و مشكلات عديده اي روبرو هستند. پرداختن به موضوع فوق با هدف ارتقاء سطح آگاهي، تنوير افكار مردم و پاسخگويي به سؤالات آن ها از اولويت برخوردار مي باشد. در اين تكنيك با استفاده از فناوري آزمايشگاهي، هسته ي يك سلول جسمي را داخل سلول تخمك هسته زدايي شده قرار داده و بعد از موفقيت تكثير سلولي، براي پيش رويان حاصله دو سرنوشت متصور مي شود كه انواع شبيه سازي را شكل مي دهد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه  کوثریه

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

 بررسی شبیه سازی از دیدگاه فقهی و حقوقی

 

 1390

 

سمیه ماستری فراهانی

 

 خانم عذرا خلیلی

 

آقای ضیاء الدین هاشمی

 

 

سلول، جنين، سلول بنيادي، سلول جنسي، سلول غيرجنسي(سوماتيك)، شبيه سازي انسان،

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

آنچه همواره در مطالعات مسائل مستحدثه نقش كليدي دارد، موضوع شناسي است.  موضوع دانش شبيه سازي سلول است كه به دليل نقص اطلاعات بشر از اين پديده ي نوظهور، جوامع انساني  با ابهامات و مشكلات عديده اي روبرو هستند. پرداختن به موضوع فوق با هدف ارتقاء سطح آگاهي، تنوير افكار مردم و پاسخگويي به سؤالات آن ها از اولويت برخوردار مي باشد.

در اين تكنيك با استفاده از فناوري آزمايشگاهي، هسته ي يك سلول جسمي را داخل سلول تخمك هسته زدايي شده قرار داده و بعد از موفقيت تكثير سلولي، براي پيش رويان حاصله دو سرنوشت متصور مي شود كه انواع شبيه سازي را شكل مي دهد.

از نظر فقه اسلامي شبيه سازي گياهي و حيواني بلامانع بوده؛ اما در مورد شبيه سازي انسان اختلاف نظر وجود دارد. فقهاي اهل سنت شبيه سازي درماني را كه براي انسان سودمند باشد جايز دانسته و اجماع نظر دارند كه شبيه سازي مولد با دلايل اخلاقي، كلامي، اجتماعي و فقهي حرام است و هيچ حقوق فردي و اجتماعي براي انسان شبيه سازي شده فرض نمي كنند در حالي كه فقهاي شيعه چهار ديدگاه جواز مطلق، جواز محدود، حرمت اولي و حرمت ثانوي را در مورد شبيه سازي مولد اعلام مي دارند. در صورتي كه عمل شبيه سازي انساني (مولد) در دايره ي زوجيت انجام گيرد نسب فرد شبيه سازي شده به پدر و مادرش مي رسد و با معلوم شدن نسب اين طفل ساير حقوق فردي او از قبيل حضانت، محرميت، ارث و ... ثابت خواهد شد.

در اين پژوهش ابتدا به شناخت موضوع از منظر علم ژنتيك پرداخته مي شود و سپس دلايل علمي، كلامي، اخلاقي و اجتماعي مخالفان و سپس دلايل موافقان اين پديده مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد و در ادامه دلايل فقهي و حقوقي مخالفان بررسي مي شود و در انتها به وضعيت فقهي و حقوقي فرد شبيه سازي شده پرداخته مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :