چهارشنبه - 2018 اکتبر 17 - 7 صفر 1440 - 25 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192561
تاریخ انتشار : 10 دی 1388 13:24
تعداد بازدید : 85

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

تبيين مباني، اصول و روش هاي تربيت اجتماعي در اسلام از منظر قرآن و نهج البلاغه

انسان موجودي است برتر از ساير موجودات عالم، با ابزارهاي خارق العاده اي چون عقل و اراده و اختيار. اما همين انسان براي شکوفائي عقل و جهت دهي صحيح به اراده واختيارش، نياز به تعليم وتربيت دارد و به همين دليل تربيت، از اهم مسائل زندگي هر انسان بوده و شکل گيری شخصيت هر انسانی وابسته به تربيت اوست.

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

تبيين مباني، اصول و روش هاي تربيت اجتماعي

در اسلام از منظر قرآن و نهج البلاغه

1388

ذليخا شهبازي

معصومه صفری

فرزانه نیکوبرش

تربيت، مبانی، اصول، روش

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


انسان موجودي است برتر از ساير موجودات عالم، با ابزارهاي خارق العاده اي چون عقل و اراده و اختيار. اما همين انسان براي شکوفائي عقل و جهت دهي صحيح به اراده واختيارش، نياز به تعليم وتربيت دارد و به همين دليل تربيت، از اهم مسائل زندگي هر انسان بوده و شکل گيری شخصيت هر انسانی وابسته به تربيت اوست. از سوی ديگر با توجه به اين که خداوند انسان را به گونه ای آفريده است که برای رفع نيازهای متعدد خود با اجتماع و در اجتماع زندگی کند لذا می توان گفت که تربيت امری تنها فردی نبوده بلکه جنبه اجتماعی آن نيز دارای اهميت زيادی می باشد.

بايد توجه داشت که هر مکتب و انديشه ای دارای ديدگاه های خاصی بوده و مبانی، اصول و روش های متفاوتی را برای تربيت اجتماعی ارائه می کند، لذا با توجه به اين که جامعه ما يک جامعه اسلامی است لذا در اين تحقيق سعی شده است تا مبانی، اصول و روش های تربيت اجتماعی متناسب با معيارهای اسلامی از منظر قرآن و نهج البلاغه مورد بررسی و تبيين قرار گيرد. روش تحقيق توصيفی بوده وشيوة جمع آوري اطلاعات به صورت كتاب خانه اي انجام شده است.

در تربيت اجتماعي اسلامي، هم به سرنوشت و تربيت آينده فرد بها داده مي شود و هم به تربيت و آينده اجتماع ساخته شده ي دست انسان. پس تربيت اجتماعي اسلامي نقش بسيار حسّاسي در تعالي و رشد توسعه همزمان فرد و اجتماع را دارد. 

نظام تربيت اجتماعي عبارت است از مجموعه انديشه، نظريه و تدابيري که به طور منظم و سازمان يافت، موجبات تعالي جامعه و افراد آن را در زمينه هاي مختلف و در راستاي دستيابي به اهداف فراهم مي آورد. اين مجموعه نظريه ها و تدابير را می توان در قالب مبانی، اصول و روش های تربيت اجتماعی دسته بندی نمود. اين رساله درچهار فصل ارائه شده است.

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :