پنج شنبه - 2018 آگوست 16 - 5 ذيحجه 1439 - 25 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192559
تاریخ انتشار : 27 بهمن 1390 13:22
تعداد مشاهدات : 153

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثریه

غیرت از دیدگاه قرآن و روایات

خاستگاه حقيقي اين صفت الهي در انسان، فطرت، ايمان و شجاعت است. انسان فطرتاً به گونه اي آفريده شده است که از امور مورد احترامش مانند، زن، فرزند، مقام، ثروت و امثال آن محافظت مي کند. البته اين دفاع گاهي پسنديده است و آن زماني است که دفاع او حق و براي حق باشد. اسلام نيز اين اصل را پذيرفته و کوشيده است تا به آن جهت الهي داده، از هوا و هوس و انگيزه هاي نادرست پاکش سازد، به همين دليل است که انسان هاي خود وارسته نه تنها نسبت به ناموس خود غيرت مي ورزند بلکه، هرگز حاضر نيستند به ناموس ديگران نيز تجاوز کنند. غيرت ورزي بيجا و افراطي به سوء ظن و بد گماني منجر مي شود و تفريط در آن موجب سست شدن نظام خانواده و در نهايت بروز ناامني در جامعه مي شود و اين دو از عوامل اصلي ايجاد بي غيرتي در انسان است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه کوثریه

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

غیرت از دیدگاه قرآن و روایات

 

 

 1390

اکرم کیایی

 

 بهجت السادات معاون افشاری

 

 عزت سادات میرخانی

 

غيرت، حميت، عصبيت، ، بدعت، شبهه، ارتداد، تساهل، تسامح، مداهنه، پلوراليسم

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

«غيرت» در واقع کوشش در محافظت از چيزهايي است که محافظت از آنها لازم است. غيرت يکي از شريف ترين فضائل اخلاقي است که با واژه هايي همچون عصبيت، حميت و ابا الضَّيم مترادف است که در آيات و روايات متعددي به آن پرداخته شده است.

غيرت اقسام گوناگون دارد ونبايد آن را در مسائل جنسي و ناموسي منحصر دانست؛ بلکه در مسائل ديني و ملّي و امثال آن نيز جريان دارد.

خاستگاه حقيقي اين صفت الهي در انسان، فطرت، ايمان و شجاعت است. انسان فطرتاً به گونه اي آفريده شده است که از امور مورد احترامش مانند، زن، فرزند، مقام، ثروت و امثال آن محافظت مي کند. البته اين دفاع گاهي پسنديده است و آن زماني است که دفاع او حق و براي حق باشد. اسلام نيز اين اصل را پذيرفته و کوشيده است تا به آن جهت الهي داده، از هوا و هوس و انگيزه هاي نادرست پاکش سازد، به همين دليل است که انسان هاي خود وارسته نه تنها نسبت به ناموس خود غيرت مي ورزند بلکه، هرگز حاضر نيستند به ناموس ديگران نيز تجاوز کنند.

غيرت ورزي بيجا و افراطي به سوء ظن و بد گماني منجر مي شود و تفريط در آن موجب سست شدن نظام خانواده و در نهايت بروز ناامني در جامعه مي شود و اين دو از عوامل اصلي ايجاد بي غيرتي در انسان است.

حفظ حيا و عفّت و سلامت جنسي فرد، صيانت از نهاد خانواده و سلامت معنوي جامعه از آثار غيرت فردي و اجتماعي است و اين امر تنها در سايه آگاهي و معرفت به اين ارزش الهي و پايبندي به آن تقويت مي شود.

از دست رفتن وطن و ناموس اجتماع و رها شدن خانواده از قيود صحيح اخلاقي و همچنين مورد لعن خداوند قرار گرفتن در دنيا و آخرت و عذاب درد ناک قيامت از تبعات سنگين بي غيرتي است که در دنيا و آخرت دامنگير فرد و جامعه خواهد شد.

براي درمان اين معضل بزرگ بايد شکوفا سازي غيرت، همنشيني با افراد غيرت مند و توجه به عواقب بي غيرتي را مورد توجه قرار داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :