پنج شنبه - 2018 آگوست 16 - 5 ذيحجه 1439 - 25 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192554
تاریخ انتشار : 10 دی 1388 13:9
تعداد مشاهدات : 108

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

ازدواج موقت در آیات و روایات

ازدواج موقت (متعه) يكي از قوانين آسماني و نوراني اسلام است ،اين تحقيق از نوع توصيفي ـ تحليلي است و ما در آن سعي کرديم با مطالعه کناب خانه اي به بررسي آن بپردازيم موضوعي كه هم از نظر قرآن، هم از نظر از اهل بيت (عليهم السلام) و از طريق روايات به طور صريح مورد تائيد قرار گرفته است

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

ازدواج موقت در آیات و روایات

1388

سمانه سرپرست

فاطمه غلامی

فرزانه نیکوبرش

متعه، ازدواج موقت، صيغه، مهر، محل عقد، عده

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


ازدواج موقت (متعه) يكي از قوانين آسماني و نوراني اسلام است ،اين تحقيق از نوع توصيفي ـ تحليلي است و ما در آن سعي کرديم با مطالعه کناب خانه اي به بررسي آن بپردازيم موضوعي كه هم از نظر قرآن، هم از نظر از اهل بيت (عليهم السلام) و از طريق روايات به طور صريح مورد تائيد قرار گرفته است و ائمه (سلام الله عليهم) در جهت بر پايي اين سنت مبارزات فراواني هم از جهت نظري و هم از جهت عملي انجام داده اند. ضمن اين که منظور ان ها هرگز رواج بي قيد و شرط متعه نبوده كه منظور رواج متعه با قيود و شروط مخصوص آن بوده است آن چنان كه در روايات به طور واضح به حدود و قيود متعه نيز پرداخته شده است.

علاوه بر اين عقل نيز به طور مستقل متعه را تأييد مي كند و خلاء ناشي از عدم امكان ازدواج دائم و نياز به ازدواج را با ازدواج موقت پر مي كند. زيرا كمونيسم جنسي و رهبانيت موقت كه در يك طرف ديگر اين معادله قرار دارند اثرات سوء بسيار بالايي دارند.

به همين جهت علماء نيز در اين زمينه به نوشتن كتاب ها و رساله هاي زيادي اهتمام بسته اند و قانون مدني ما كه بر اساس قوانين اسلام نوشته شده است آن را پذيرفته و اسلام اركان و احكامي براي ازدواج موقت در نظر گرفته است كه رعايت آن ها جلوي سوء استفاده هاي افراد و تجاوز به حقوق ديگران راخواهد گرفت. اركاني مانند صيغه، مدت، مهر و كساني كه مي توان با آن ها ازدواج موقت كرد (محل عقد) ، اين ازدواج به شكل قانوني مدون در مي آورد و احكامي مانند اجازه ولي و احكام بي شمار ديگري كه از طريق اسلام مشخص شده نشان دهنده اوج ژرف نگري اسلام عزيز است كه  حتي در آن ها با وضع قانون  جلوي  موارد سوء استفاده نيز گرفته شده است .

قوانيني مثل مكروه بودن ازدواج موقت با دختر باكره به جهت كراهتي که درازدواج دائم ممكن است بار بياورد و شرط قراردادن عدم ازاله بكارت در ازدواج موقت در صورت تمايل دختر و ... همه و همه از موارد جلوگيري از سوء استفاده ها مي باشد.

اما اين قانون همان طور كه همه مي دانيم امروزه با وجود تمام نقاط روشني كه در ضمير خود دارد به صورت حربه اي براي افراد مخالف اسلام و قرآن در آمده كه با اشاره به سوء استفاده گران و وارد كردن برخي شبهات كه بيشتر ناشي ا ز ناآشنايي با احكام متعه است به تخطئه اين قانون بپردازند و اسلام را متهم به تضييع حقوق زنان كنند . ما با بررسي اين شبهات سعي مي كنيم اين حقيقت را آشكار كنيم كه ازدواج موقت نه تنها ظلم به زن نيست بلكه اگر به طور صحيح اجرا شود به نفع زنان نيز هست به شرط اين كه زنان ما با هوشياري قدم بردازند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :