پنج شنبه - 2018 آگوست 16 - 5 ذيحجه 1439 - 25 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189515
تاریخ انتشار : 14 تیر 1391 10:9
تعداد مشاهدات : 564

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین ( س)

اجزاء در اصول فقه

جزاء در اصطلاح علم اصول فقه اینطور تعریف شده است امتثال امر مولا به نحوی که موجبات سقوط آن امر بوده و دیگر نیازی به انجام دوباره آن عمل نباشد و در اینکه این امتثال امر اضطراری یا امر ظاهری کفایت از امر واقعی اولی می نماید یا نه در بین علما اختلاف نظر است که در صورت اول زمانیکه مکلف امر اضطراری را انجام می دهد سپس از او رفع عذر می شود؛ محل نزاع در این است که آیا عمل انجام شده کافی است و نیازی به اعاده در وقت یا قضا خارج از وقت ندارد یا خیر؟ که آراء علما متفاوت بوده؛ برخی از علما به خاطر اصل تطابق عمل مکلف با ماموربه؛ جایگاهی برای مساله اجزاء ندانستند تا سخنی از اجزاء و عدم اجزاء گردد. در صورت دوم که مکلف امر ظاهری را انجام داده در اینجا مانند مساله اضطراری محل نزاع بوده و آراء متفاوت است که اگر به صورت اماره انجام دهد؛سپس کشف یقین به خطای عمل انجام شده بدست آید قریب به اتفاق علما قائل به عدم اجزاء شده اند و مکلف را ملزم به امتثال دوباره آن عمل می دانند واگر به صورت اصل عملی انجام گردد و خلافش معلوم نگردد در اجزاء و عدم اجزاء آن نیز بین علما اختلاف است اما اگر امر ظاهری را ه صورت اماره یا اصل امتثال نموده و بعد از ان با دلیل معتبر خلاف آن واقع گردد؛ حکم به عدم اجزاء شده ؛ مگر در عبادات که اجماع بر مجزی بودن است. اهمیت موضوع اجزاء از آن جا آشکار می شود که افراد به خاطر برخورد با عناوین ثانوی ؛ احکام ثانوی بر آن ها بار می شود که این موضوع حکم عمل ثانوی آن ها را از جهت صحت و بطلان از نگه فقه بیان می کند. هم چنین یک حقوقدان می تواند از بحث اجزاء در امور دفاعی خود نیز استفاده کند هرچند که این بحث در قالب های متعدد دیگری در علم حقوق ظاهر شده است. از آنجیی که بحث اجزاء جزء مباحث عقلی است و این مباحث از زمان شیخ انصاری در علم اصول پدید آمده است بنابراین این موضوع نمی تواند از مباحث اصیل و قدیمی علم اصول فقه مثل مباحث الفاظ به شمار بیاید به همین دلیل کتاب یا رساله مستقلی در مورد آن وجود ندارد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه .....حضرت خدیجه ام المومنین ( س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

       اجزاء در اصول فقه

1391

مریم شفیعی

سرکار خانم فاطمه کریمی(سراج)

جناب آقای تدین

اجزاء؛ احکام؛ احکام واقعی ثانوی (اضطراری)؛ احکام ظاهری

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

اجزاء در اصطلاح علم اصول فقه اینطور تعریف شده است امتثال امر مولا به نحوی که موجبات سقوط آن امر بوده و دیگر نیازی به انجام دوباره آن عمل نباشد و در اینکه این امتثال امر اضطراری یا امر ظاهری کفایت از امر واقعی اولی می نماید یا نه در بین علما اختلاف نظر است که در صورت اول زمانیکه مکلف امر اضطراری را انجام می دهد سپس از او رفع عذر می شود؛ محل نزاع در این است که آیا عمل انجام شده کافی است و نیازی به اعاده در وقت یا قضا خارج از وقت ندارد یا خیر؟ که آراء علما متفاوت بوده؛ برخی از علما به خاطر اصل تطابق عمل مکلف با ماموربه؛ جایگاهی برای مساله اجزاء ندانستند تا سخنی از اجزاء و عدم اجزاء گردد. در صورت دوم که مکلف امر ظاهری را انجام داده در اینجا مانند مساله اضطراری محل نزاع بوده و آراء متفاوت است که اگر به صورت اماره انجام دهد؛سپس کشف یقین به خطای عمل انجام شده بدست آید قریب به اتفاق علما قائل به عدم اجزاء شده اند و مکلف را ملزم به امتثال دوباره آن عمل می دانند واگر به صورت اصل عملی انجام گردد و خلافش معلوم نگردد در اجزاء و عدم اجزاء آن نیز بین علما اختلاف است اما اگر امر ظاهری را ه صورت اماره یا اصل امتثال نموده و بعد از ان با دلیل معتبر خلاف آن واقع گردد؛ حکم به عدم اجزاء شده ؛ مگر در عبادات که اجماع بر مجزی بودن است. اهمیت موضوع اجزاء از آن جا آشکار می شود که افراد به خاطر برخورد با عناوین ثانوی ؛ احکام ثانوی بر آن ها بار می شود که این موضوع حکم عمل ثانوی آن ها را از جهت صحت و بطلان از نگه فقه بیان می کند. هم چنین یک حقوقدان می تواند از بحث اجزاء در امور دفاعی خود نیز استفاده کند هرچند که این بحث در قالب های متعدد دیگری در علم حقوق ظاهر شده است. از آنجیی که بحث اجزاء جزء مباحث عقلی است و این مباحث از زمان شیخ انصاری در علم اصول پدید آمده است بنابراین این موضوع نمی تواند از مباحث اصیل و قدیمی علم اصول فقه مثل مباحث الفاظ به شمار بیاید به همین دلیل کتاب یا رساله مستقلی در مورد آن وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :