سه شنبه - 2018 آگوست 14 - 3 ذيحجه 1439 - 23 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189398
تاریخ انتشار : 27 بهمن 1390 14:51
تعداد مشاهدات : 137

تحقیقات پایانی - حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام

کاربرد های خمس در فقه امامیه

پژوهش حاضر با استناد به قرآن کریم کتا ب آسمانی، روایات، متون فقهی و حقوقی به بررسی کاربردهای خمس با محور فقه امامیه می پردازد

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

کاربرد های خمس در فقه امامیه

1390

هاجر امیری

حمیده عسگری

محمد حسن برهانی فر

خمس ، فقه ، امامیه

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

میل به عادلانه زیستن همواره انسان را تشویق می کند، تا در کنار کار وتلاش مستمر به ایجاد جامعه ای عدالت پرور بپردازد، تا در زمان حیاتش در جامعه ای زندگی کند که بر مبنای عدالت و برابری است و به تقوا نزدیکتر شود.پژوهش حاضر با استناد به قرآن کریم کتا ب آسمانی، روایات، متون فقهی و حقوقی به بررسی کاربردهای خمس با محور فقه امامیه می پردازد. که در آن به ماهیت خمس، منابع خمس، تبیین و تشریع آن، و کاربردهای خمس، اشاره دارد.مدارک موجود از گوناگونی دیدگاه دربارة رواج خمس یا عدم رواج آن، در دورة پیش از اسلام حکایت می کند، که در غالباٌ دو مذهب شیعه و سنی ظاهر می شود. اولین مسأله ای که در خمس مطرح است دربارة غنایم است که طبق نظر شیعیان غنیمت به معنای فراگیر به کار رفته که در بر گیرندة هر سودی است امّا از دیدگاه اهل سنت، غنیمت بیشتر به کالاها و امکانات به جا مانده یا گرفته شده از دشمن اطلاق می شود. دومین مسألة خمس، توزیع خمس یا موارد مصرف آن است، که پس از رحلت پیامبر اکرم دچار تغییراتی شد. از دیدگاه علمای شیعه جز موارد اندک، خمس به شش سهم تقسیم می شود. سهم خدا، پیامبر ،ذی القربی، یتیمان، بینوایان و در راه ماندگان، که سهم خداوند اعتباری است و به پیامبر می رسد و پس از درگذشت او، همراه با سهم خداوند به ذی القربی انتقال می یابد. و سه سهم دیگر متعلق به یتیمان، بینوایان، و در راه ماندگان ازخاندان بنی هاشم می باشدکه  این مطلب مورد قبول  بیشتر، علمای شیعه است.خمس از نظر شرعی همان یک پنجم مال است، که مالک حقیقی آن همان موارد ذکر شده می باشد. خمس یکی از واجبات است که مسلمانان در وجوب آن تردیدی ندارند، پس حساب منکران در این جا جدا می شود.اسلام با در ک عمیق اثرات و پی آمد های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ، مبارزه با فقر را در رأس برنامه های اقتصادی خود قرار داده است. از یک سو با مکلف ساختن ثروتمندان به پرداخت بخشی از درآمد اضافة خود به حکومت اسلامی و تعیین موارد مصرف این درآمد های مالیاتی و قرار دادن تأمین نیازمندان، یتیمان و آوارگان، آزادی بردگان و ادای بدهی بده کاران در رأس اولویت ها به توزیع دوبارة در آمد کمک کرده و از سوی دیگر ،با تعیین عدالت به عنوان هدف راهبردی حکومت، نشان می دهد که گسترش و پیشرفت اقتصادی بدونِ مبارزه با فقر و نابرابری نمی تواند اسلامی باشد.آیات و روایاتی که دربارة خمس وارد شده، دلالت تردید ناپذیری بر اهمیت خمس در حکومت و جامعة اسلامی دارد. از همین جا اهمیت خمس از نظر شرعی و فقهی و حقوقی برای ما روشن می شود. که مقصود از آن تحقق عدالت و برابری است و نقش عدالت اسلامی در کاهش شکاف طبقاتی انکار ناپذیر است که به تبع آن، منافع عمومی مسلمانان را در بر دارد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :