دوشنبه - 2018 اکتبر 15 - 5 صفر 1440 - 23 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189385
تاریخ انتشار : 21 اسفند 1390 13:34
تعداد بازدید : 135

تحقیقات پایانی - حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام

رجعت از دیدگاه عقل و نقل

یکی از حوادث مهمی که پس از ظهور حضرت مهدی (ارواحنا فداه) و قبل از قیامت رخ خواهد داد، رجعت است. در این رخ داد مهم، مؤمنان ناب و حقیقی و همچنین کافران محض و حقیقی به دنیا بازمی گردند، تا مؤمنان عزیز و کافران ذلیل و خوار گردند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

رجعت از دیدگاه عقل و نقل

 1390

زهرا رضاعلی

زیبا اورنگ

محمد حسن برهانی فر

رجعت، تناسخ، متواتر

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

یکی از حوادث مهمی که پس از ظهور حضرت مهدی (ارواحنا فداه) و قبل از قیامت رخ خواهد داد، رجعت است. در این رخ داد مهم، مؤمنان ناب و حقیقی و همچنین کافران محض و حقیقی به دنیا بازمی گردند، تا مؤمنان عزیز و کافران ذلیل و خوار گردند. کسی که می خواهد از منتظران حضرت مهدی (ارواحنا فداه) باشد، باید از وقایع مهمی که در زمان ظهور ایشان اتفاق می افتد، آگاه باشد تا در آن موقعیت و جایگاه گرفتار شبهات نشود و آگاهانه پیرو حقیقی حضرت(عج) باشد. رجعت مومنان به اختیار خودشان است، ولی رجعت کفار به اجبار است؛ یعنی کفار در زمان رجعت مجبور هستند که به این دنیا باز گردند و نتیجه اعمال بد خویش را تا آنجا که اقتضای دنیا باشد، ببینند و مورد عذاب واقع گردند. اعتقاد به رجعت در طول تاریخ از زمان نزول وحی بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مورد بحث بوده و به آن توجه شده است و ائمه اطهار (علیهم السلام) به تبیین آن پرداخته اند و مردم را به آن تشویق نموده اند و آیات رجعت را بر آنان تلاوت نموده اند، البته در زمان برخی ائمه اطهار (علیهم السلام) با توجه به شرایط سیاسی زمان، ائمه (علیهم السلام) مجبور به تقیّه شده اند و از لفظ رجعت استفاده نمی نمودند. ولی مخفیانه مردم را به اعتقاد به آن دعوت می کردند. شبهات زیادی در این زمینه وجود دارد از قبیل رجعت و بدن مثالی، عدم تفاوت بین رجعت و معاد، رجعت و بازگشت از فعلیت به قوه و ... که برخی از مهمترین شبهات در این تحقیق آورده شده و به آنها پاسخ داده شده است. برخی رجعت را با تناسخ که از نظر عقل و شرع باطل است یکی دانسته اند و حال آنکه چنین نیست و اینها با هم تفاوت بسیار دارند. در قرآن کریم آیات بسیاری در مورد رجعت وجود دارد، همچنین روایات و احادیث متواتر از معصومین (علیهم السلام) در مورد این مسأله به ما رسیده است. از نظر عقلی و فلسفی نیز هیچ مانع و محذوری برای رجعت وجود ندارد و عقل می پذیرد که رجعت اتفاق بیافتد، چون اقتضای عدل و حکمت و رحمت خداوند این است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :