جمعه - 2018 آگوست 17 - 6 ذيحجه 1439 - 26 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189209
تاریخ انتشار : 9 بهمن 1392 20:18
تعداد مشاهدات : 143

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه زهرای اطهر(سلام الله علیها)

شناخت ابعاد نظام تعلیم درقرآن براساس تفسیرالمیزان

عنوان اثر سال دفاع نام و نام خانوادگی طلبه نام و نام خانوادگی استاد راهنما نام و نام خانوادگی استاد داور واژگان کلیدی شناخت ابعاد نظام تعلیم در قرآن براساس تفسیرالمیزان 1392 زهره جودت چافی افخم السادات حسینی طوبی شاکری گلپایگانی نظام تعليم، معلم، متعلم، روش علم، محتواي علم

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه زهرای اطهر (سلام الله علیها)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

شناخت ابعاد نظام تعلیم در قرآن براساس تفسیرالمیزان

1392

زهره جودت چافی

افخم السادات حسینی

طوبی شاکری گلپایگانی

نظام تعليم، معلم، متعلم، روش علم، محتواي علم

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

نظام تعلیم، ساختاری انتزاعی و مفهومی است که اجزای نظام آموزش و روابط بین آنها را تعریف، تبیین و تعیین می کند؛ و از آنجا که هر آیین ناگزیر از عرضه برخی آموزه ها است پس طبعاً دارای نظام تعلیمِ مستقل خود است؛ چراکه پیش فرض های آن بر نظام تعلیمش اثر می گذارد. آیین اسلام نیز همین گونه است.

غلبه الگوهای آموزشی وارداتی غربی در نهادهای آموزشی جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا کمتر بتواند سرمایه انسانی خود را آن گونه که مطلوب آن است بپرورد. بدیهی است تا الگوی بومی تعلیم، تدوین و به کار بسته نشود تلاش برای اخذ ثمره مطلوب از نهادهای آموزشی، به نتیجه شایسته خود نخواهد رسید.

بر اساس این، پژوهشگر با مشاهده اشكالات نظام آموزشي وارداتي غربي حاکم بر نهادهای آموزشی فعلی، بر آن شد تا درباره نظام تعليم اسلام تحقيق كند و ابعاد كلان آن را استخراج نمايد. بدين منظور آراي علامه طباطبايي (ره) در تفسير الميزان، مبناي كار قرار گرفت؛ و پس از جست وجوی آيات مرتبط با تعليم به تفسير ذيل آياتِ مرتبط، مراجعه و به مطالعه و طبقه بندی آنها پرداخته شد و نتیجه کار در چهار محور قرار گرفت: معلم و خصوصيات مورد نياز معلم نمونه از نظر اسلام: معلم شایسته و صالح، کسی است که به ارزش و اهمیت تعلیم آشنا باشد، شناختی همه جانبه از اهداف و روش ها داشته باشد و بتواند با به کارگیری آن، اهداف تعلیم را محقق سازد که خود باید به اوصافی نیکو من جمله اخلاص، تواضع، خشیت در مقابل خدا مجهز باشد؛ در این نظام، محوری ترین نقش به متعلم نسبت داده شده است که باید خود را به ؛ ادب، صبر، خضوع و خشوع، روحیه شکرگزاری بیاراید، محتواي علم مطلوب از دیگر محورهای این پژوهش است: علم مورد انتقال در فرایند تدریس باید مفید، همراه با معرفت، حکیمانه باشد و عمل را به دنبال خود بیاورد. آخرین محور روش انتقال علم است: در تعلیم باید با توجه به موقعیت یادگیری و شرایط آموزشی، روش مناسبی (تقدم تزکیه بر تعلیم، قول لین، دعوت از روی بصیرت) تعقیب شود تا اهداف آموزش در جریان آن میسر گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :